برترین دانشگاه های ایران در رشته زبان انگلیسی

بهترین دانشگاه زبان انگلیسی در ایران

برای مشخص نمودن دانشگاه های برتر ایران در رشته زبان انگلیسی، ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که رشته زبان انگلیسی در ایران در گرایش های آموزش زبان انگلیسی، زبان و ادبیات انگلیسی و مترجمی زبان انگلیسی دانشجو می پذیرند. بنابراین برای پاسخ به این سوال که «بهترین دانشگاه های ایران در رشته زبان انگلیسی کدامند؟» حتماً باید گرایش ها را مد نظر قرار داد. افرادی که به دنبال پاسخ به این سوال هستند، احتمالاً می خواهند تحصیل در دوره کارشناسی در رشته زبان انگلیسی را در دانشگاه های ایران آغاز کنند، یا خواستار ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی مانند کارشناسی ارشد و دکتری هستند، و یا به طور کلی می خواهند از وضعیت رشته زبان انگلیسی در ایران کسب اطلاع کنند. هر دلیلی که وجود دارد، پاسخ به سوال مذکور در ابتدا نیازمند مشخص نمودن گرایش زبان انگلیسی است.

نکته دوم که در تعیین دانشگاه های برتر ایران در رشته زبان انگلیسی باید مد نظر قرار گیرد، حضور اعضای هیئت علمی برجسته در گروه زبان انگلیسی آن رشته است. اعضای هیئت علمی با درجات علمی خود می توانند به جایگاه دانشگاه اعتبار ببخشند. بنابراین، حضور عضو هیئت علمی با درجه دانشیاری یا استادی می تواند عامل مهمی در تعیین برتر بودن یک دپارتمان آموزشی داشته باشد. لازم به ذکر است که گروه های زبان انگلیسی همانند دیگر گروه های آموزشی، در طول زمان اعضای هیئت علمی به آنها اضافه می شود یا از آنها خارج می شود. به عنوان مثال، یک گروه آموزشی زبان انگلیسی ممکن است در برهه ای از زمان از کادر آموزشی قوی و برجسته تشکیل شده باشد، اما در برهه ای دیگر به دلایلی همچون بازنشستگی و یا مهاجرت اساتید به گروهی معمولی و حتی ضعیف تبدیل شود. یا ممکن است یک گروه آموزشی، با اضافه نمودن اساتید خوب، از گروهی معمولی به گروهی قوی تبدیل شود. این توضیحات به این معنا است که پاسخ به سوال «برترین دانشگاه های ایران در رشته زبان انگلیسی کدامند؟» نیازمند بررسی دقیق و به روز است.

با این اوصاف، اگر قرار باشد که گرایش ادبیات انگلیسی را مدنظر قرار دهیم، می توان دانشگاه شیراز را یکی از بهترین و حتی بهترین دانشگاه ایران در رشته زبان انگلیسی دانست. این دانشگاه در سال های نه چندان دور چهار استاد تمام (دکتر امرالله ابجدیان، دکتر فریده پورگیو، دکتر پروین قاسمی و دکتر علیرضا انوشیروانی) به گروه ادبیات انگلیسی خود دیده است که از این حیث یک رکورد بزرگ محسوب می شود. گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه شیراز سالهاست که در تمامی مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری پذیرش دانشجو می کند و فارغ التحصیلان دکتری این دانشگاه از موفق ترین فارغ التحصیلان رشته زبان و ادبیات انگلیسی در ایران هستند و تعداد قابل توجهی از آنها در گروه های انگلیسی دانشگاه های ایران، عضو هیئت علمی شده اند. با آنکه اساتید نامبرده در حال حاضر همگی بازنشسته اند، اما همکاری علمی برخی از آنها با دانشگاه ادامه دارد و اعضای هیئت علمی جدید تر نیز افراد به روز و علمی اند. از لحاظ امکانات دانشگاهی نیز دانشگاه شیراز از جمله بهترین دانشگاه های ایران محسوب می شود و چندین بار عنوان برترین امکانات رفاهی (تغذیه، خوابگاه و غیره) را از آن خود کرده است.


دانشگاه شیراز

یکی دیگر از گروه های برتر رشته زبان و ادبیات انگلیسی در ایران، دانشگاه تهران است. دانشگاه تهران سالهاست که عنوان برترین دانشگاه ایران را یدک می کشد و یک برند شناخته شده در سطح ایران و جهان است. گروه ادبیات انگلیسی دانشگاه تهران اساتید شناخته شده ای از جمله دکتر هوشنگ هنروز، دکتر بهرام مقدادی و دکتر بهزاد قادری را به خود دیده است. گروه ادبیات انگلیسی دانشگاه تهران در حال حاضر یک استاد تمام (دکتر محمد مرندی) دارد و در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری پذیرش دانشجو می کند. یکی از نکات مهم درباره دانشکده زبان های خارجه دانشگاه تهران، وجود مجله علمی شناخته شده با عنوان «پژوهش ادبیات معاصر جهان» است که به غنای علمی تمامی گروه های آموزشی زبان های خارجه دانشگاه تهران می افزاید. با توجه به اینکه دانشگاه تهران به عنوان یک برند شناخته شده در ایران دارای اعتبار است و همچنین اینکه این دانشگاه در شهر تهران واقع شده است، عمدۀ رتبه های برتر در تمامی مقاطع، گروه انگلیسی این دانشگاه را اولویت اول خود قرار می دهند.